مقاله تجزیه و تحلیل آموزشگاه‌هاي آزاد كامپيوتر

دسته بندي : فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT
مقاله تجزيه و تحليل آموزشگاه‌هاي آزاد كامپيوتر در 28 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب



فرم تقاضاي سيستم مکانيزه.................................................................................. 3

برنامه ريزي.......................................................................................................... 4

دامنه پروژه.......................................................................................................... 4

وظايف تحت پوشش............................................................................................ 4

فرم برنامه ريزي پروژه........................................................................................ 5

نمودار گانت........................................................................................................ 5

امکان سنجي پروژه.............................................................................................. 6

ساختار سازماني.................................................................................................... 7

متدولوژي انتخاب شده براي تشريح سيستم....................................................... 8

مشکلات بر سر راه.............................................................................................. 15

وضعيت موجود سازمان..................................................................................... 15

راه حل هاي پيشنهادي..................................................................................... 15

ويژيگي ها و مشخصات فني راه حل پيشنهادي................................................. 16

دامنه پروژه........................................................................................................ 16

وظايف اصلي سيستم.......................................................................................... 16

مشکلات موجود................................................................................................. 17

بررسي اقتصادي پروژه، معايب و مزايا............................................................. 17

نتيجه گيري....................................................................................................... 17

پيشنهادات........................................................................................................... 17

Glossary......................................................................................................... 18

نمودار موارد کاربرد U.C................................................................................ 19

ليست موارد کاربرد U.C.................................................................................. 20

ليست بازيگرهاActor ...................................................................................................27

کلاس دياگرام ..................................................................................................... 27





برنامه ريزي

دامنه پروژه :

سيستم جديد مي تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربيان و دوره ها (کلاس ها) را ذخيره کند و اقدام به تهيه گزارش هاي لازم جهت سازمان فني و حرفه اي يا خود آموزشگاه نمايد.

وظايف تحت پوشش

شرح مسئله :

اين پروژه سعي دارد تا تمام امور مربوط به ثبت نام کاآموزان و مربيان و نيز کلاس ها را به صورت مکانيزه درآورد تا تهيه گزارش هاي لازم جهت سازمان فني و حرفه اي و نيز خود آموزشگاه و نيز مديريت مربوط به امور فوق الذکر تسهيل يابد. از ديگر قسمت هاي پروژه که به عنوان قسمت جانبي پروژه مي باشد زير سيستم اعلام نمرات امتحاني به کاآموز به صورت گويا و از طريق خطوط تلفن است.تا اينکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.



اهداف سيستم و نيز اطلاعاتي که بايد فراهم شود :

سيستم جديد مي تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربيان و دوره ها (کلاس ها) را ذخيره کند و اقدام به تهيه گزارش هاي لازم جهت سازمان فني و حرفه اي يا خود آموزشگاه و يا اطلاع کارآموز نمايد.در اين سيستم امکان اعلام نمرات امتحاني به کاآموز به صورت گويا و از طريق خطوط تلفن نيز پيش بيني شده است.تا اينکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.

در سيستم جديد امکانات زير موجود خواهد بود :

ثبت نام کاآموزان
ثبت نام مربيان
تعيين مشخصات کلاس ها و دوره ها
درج مشخصات آزمون
تهيه گزارش ها و فرم هاي لازم شامل :
ثبت نام آزمون
ثبت نام آزمون مجدد
معرفي کارآموزان به سازمان فني و حرفه اي بصورت ماهانه و سالانه
صدور کارت شناسايي و کارت ورود به آزمون
تهيه نمودارهاي کلاس ها، قبول شدگان و ..



گزارش سازماني

مقدمه

انسان عصر ماشين براي تحليل محتواي عناصر دروني جهان در صدد تجزيه آنها بود. جزء نگري به منزله اساس روش تجزيه مدار از اين اعتقاد برمي خواست که همه اشياء رويدادها وخواص آن هاو حتي تجربه ودانش آدمي در مورد آن ها از يک سلسله اجزاي تفکيک ناپذيرو نهائي همچون اتم ها و سلول ها ادراکات اوليه و... تشکيل شده است.

اين موجوديت ها بر اساس مجموعهاي از قوانين با هم ارتباط دارند.

در عصر ماشين نگرش رايج در جهان مبتني بر نوعي قطعيت يا جبر حاکميت حدود و ثغور مشخص و ريز بود و تصور ميشد که رويدادهاي جهان بر اساس يک سلسله قطعيت هاي حتمي وقبلي مشخص ميشوندوچنين فرض ميشود که رويدادها صرفا به کمک (( قوانين حاکم بر ماده وحر کت)) قابل توضيح هستند.

هنگامي که انسان موفق شد ماشين را به مثابه منبع کار فيزيکي جايگزين نيروي کار کند بخشي از کار را به ماشين وبخشي ديگر را به انسان محول کرد.

بدين ترتيب کار به اجزاي ريزتر تشکيل دهنده خود تقسيم شد. بنابر اين با قرار کرفتن محصول در خط توليد ضمن افزايش بهره وري جنبه هاي غير انساني کار نيز فزوني يافت. در نتيجه فراگردي که ابزار هاي مکانيکي را جايگزين نيروهاي کار کنند و انسان را تا حدي تنزل داد که مثل ماشين عمل کند و به انجام دادن کارهاي ساده و تکراري وکسل کننده بپردازد.

علي رغم تشکيل شدن سيستم از اجزاي به هم وابسته و پيوسته آن را بايد به منزله يک کل غير قابل تقسيم به اجزاي خود در نظر گرفت.

در آن زمان بجاي تشکيل يک کل بر اساس اجزاي تشکيل دهنده آن نحوه قرار گرفتن اجزا در کل مطالعه ميشود وبه اين ترتيب زمينه اي براي کل نگري فراهم شد.

عصر سيستم ها انقلاب فرا صنعتي را به ارمغان آورد.اين انقلاب مبتني بر استفاده از ماشين هاي محاسباتي است که ضمن مشاهده به توليد پردازش منطقي وانتقال اطلاعات مي پردازد.

با انقلاب صنعتي و ظهور ماشين هاي پردازش و انتقال اطلاعات امکان ماشيني کردن برخي از فعاليت هاي ذهني نيز فراهم شد.

در عصر ماشين که علم در صدد بود جهان و آنچه در ان هست را تجزيه کند خودش نيز به نظام هاي محدود تري تقسيم شد. ولي اندکي پيش از آغاز جنگ جهاني دوم علوم حرکت موضعي خود را به سوي کليتي جديد در بستر جنبش ظهور علوم ميان رشته اي پيش گرفتند.

ميدان تجزيه و تحليل سيستم ها در دو الي سه دهه گذشته بيش از هر رشته ديگري در مدريت منابع اطلاعاتي شاهد رويارويي مباحث مختلف بوده است.

بسياري از محققان چنين باورند که با توسعه سيستم هاي اطلاعاتي عصر جديدي آغاز شده است . در اين عصر جديد کاربران بجاي فن آوران هدايت گر فرا گرد ايجاد سيستم هستند.

نرم افزار هاي کار بردي بجاي مصارف کامپيو تري مجري هاي برنامه ها را به خود مشغول مي کنن و انواع سيستم ها و نحوه ي ساخت آن ها به جاي استعداد هاي تحليلگران سيستم و برنامه هاي بازاريابي کامپيوتر بر مبناي نياز هاي کاربران نهايي تعيين ميشوند.

اتوماسيون اداري يکي از بهترين راه هاي صرفه جويي در وقت و نيز بايگاني اطلاعات است و با توجه به افزايش روز افزون ارتباطات و تبادل اطلاعات ايجاد سيستم کامپيوتري و اتوماسيون ضروري به نظر مي رسد.

ساختار سازماني

آموزشگاه هاي آزاد فني همگي زير نظر سازمان آموزش فني و حرفه اي مي باشند. آموزشگاه توسط موسس يعني کسي که از طرف سازمان فني و حرفه اي تاييد صلاحيت شده است و موفق به کسب مجوز شده است تاسيس مي شود و موسس مدير يا مديراني را جهت اجراي امور جاري آموزشگاه منصوب مي کند. دراين سيستم هنر جو پس از مراجعه به آموزشگاه (يا از طريق تلفن) و پرسيدن سوالات مربوطه مدارک خود را تکميل کرده وآنها را به منشي آموزشگاه ارائه مي دهد ، منشي آموزشگاه در صورت تکميل بودن مدارک فرم قرار داد را تکميل کرده وآن را به مدير آموزشگاه ارائه مي دهدتا قار دادي مابين هنرجو و آموزشگاه بسته شود.

پس از آنکه هنر جو براي يک دوره استاندارد در آموزشگاه ثبت نام کرد در کلاسهاي مربوطه شرکت کرده و توسط مربي (مربيان) در دوره استاندارد مورد نظر آموزش مي بيند، در طي اين دوره پس از مدتي يک آزمون ميانترم (عملي و تئوري) از هنرجو گرفته مي شود. پس از اينکه مدت دوره آموزش مورد نظر به پايان رسيد در صورت کسب حد نصاب نمره توسط هنرجودر آزمون ميانترم، او بايد مبلغ مورد نظر (تثبيت شده توسط سازمان آموزش فني وحرفه اي) را واريز کرده وفيش آن را به منشي آموزشگاه ارائه مي کند. پس از آن منشي آموزشگاه ليست افراد مجاز در آزمون نهايي را تکميل کرده ويک نسخه از آن را (با فرمت آموزشگاه) در آموزشگاه ثبت مي کندوليست را در اختيار مدير آموزشگاه قرار داده تا ليست توسط مدير به سازمان آموزش فني وحرفه اي ارائه شود.

مقدمه

فرآيند توسعه ، يک چارچوب عمومي است که براي کليه پروژه ها صرف نظر از اندازه و ميزان پيچيدگي آنها امکاناتي فراهم مي کند. RUP يک فرآيند بزرگ صنعتي ( مخصوصا براي توسعه سيستمهاي نرم افزاري ) است که براي سهولت تفهيم آن، کلياتي از آن بدون نام شرکت Rational و بدون محرز کردن جريانهاي کاري مربوط به فعاليتهاي حمايتي توليد نرم افزار و مدلسازي کسب و کار و بدون اشاره به قدرت RUP که همان ابزارهاي حمايت کننده آن مي باشند در قالب فرآيند توسعه توسعه نرم افزار يکنواخت شده (USDP) در دانشگاههاي معتبر جهان ظهور کرده است در واقع مي توان گفت که RUP نسخه پياده سازي شده اي از USDP است. USDP بعنوان يک فرآيند شي گراي توليد و توسعه سيستمها، داراي مدل فرآيندي است که روند کلي توسعه را مشخص مي کند يک فرآينده توسعه سيستم حداقل بايد داراي ويژگيهاي زير باشد :

? مشخص کردن ترتيب فعاليتها

? مشخص شود که چه محصولاتي در چه زماني توليد مي شود. ( محصولات مياني و نهايي )

? مديريت وظايف توسعه دهندگان اعم از افراد يا تيمها معين باشد. ( نقشهاي مورد نياز تيمها )

? معيارهايي براي اندازه گيري کيفيت محصولات پروژه و روند پيشرفت فعاليتهاي آن فراهم باشد.

? امکانات بهرمندي از تجربيات موفق و ناموفق افراد و پروژه هاي ديگر در آن فراهم باشد.

RUP چيست؟

با پيشرفت تكنولوژي كامپيوتر، نياز هرچه بيشتر به گسترش علم نرم افزاري نيز احساس مي‌شد كه با پيدايش متدولوژيهاي همانند SSADM و روش آبشاري ‎آغاز شد. در ابتدا، اين روشها مناسب بود و جوابگوي نيازهاي آن زمان بودند ولي با افزايش داده‌ها و پيدايش مفاهيمي همچون شبكه، Web و ... ديگر كارآيي لازم را جهت پياده‌سازي و هدايت پروژه‌هاي نرم افزاري نداشتند. پس مفاهيم برنامه نويسي شيءگرا پا به عرصه وجود گذاشت و در سال 1991 بطور جدي مورد مطالعه و بحث قرار گرفت. استفاده از اين روشها و متدهاي برنامه نويسي قدرت و انعطاف بسياري را به برنامه‌ها داد و شركتهاي نرم افزاري توانستند با كاهش هزينه‌ها و بهينه سازي كدهاي خود، نرم افزارهاي قويتري را به بازار عرضه كنند ولي اين روش جديد نيز نياز به مديريت و يكپارچگي داشت. پس روشها و متدولوژيهاي جديدي مطرح شد كه شامل Booch، OMT، OSE و ... مي‌باشد. در سال 2000 شركت Rational روشي را تحت عنوان (Rational Unfied Process) RUP مطرح ساخت كه بعد از روش MSF شركت مايكروسافت به دنياي نرم افزار عرضه شد و امروزه از طرفداران بسياري برخوردار است.

خصوصيتهاي RUP



ويژيگي ها و مشخصات فني راه حل پيشنهادي

سيستم اتوماسيون با دارا بودن سيستم گوياي تلفني مي تواند از مراجعات متعدد به آموزشگاه جلوگيري کند و نيز امور اداراي سرعت بخشد و از بروز اشتباه در گزارش گيري جلوگيري کند.

سيستم پيشنهادي از فناوري .Net جهت برنامه نويسي پروژه و نيز بانک اطلاعاتي MS Access و در صورت دارا بودن شبکه از بانک اطلاعاتي MS SQL Server استفاده مي نمايد.

سيستم گويا از طريق خطوط تلفن و دستگاه مودم مي تواند به سوالات کارآموزان پاسخ دهد.

دامنه پروژه

سيستم جديد مي تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربيان و دوره ها (کلاس ها) را ذخيره کند و اقدام به تهيه گزارش هاي لازم جهت سازمان فني و حرفه اي يا خود آموزشگاه نمايد و نيز با دارا بودن سيستم گويا مي تواند به بسياري از مراجعات و سوالات کليشه اي متقاضيان جواب دهد اين سيستم به امور ديگر مانند امور حسابداري دخالتي ندارد.

وظايف اصلي سيستم

سيستم جديد مي تواند تمام اطلاعات مربوط به امور کارآموزان و مربيان و دوره ها (کلاس ها) را ذخيره کند و اقدام به تهيه گزارش هاي لازم جهت سازمان فني و حرفه اي يا خود آموزشگاه و يا اطلاع کارآموز نمايد.در اين سيستم امکان اعلام نمرات امتحاني به کاآموز به صورت گويا و از طريق خطوط تلفن نيز پيش بيني شده است.تا اينکه از تعدد مراجعات به آموزشگاه کاسته شود.

در سيستم جديد امکانات زير موجود خواهد بود :

ثبت نام کاآموزان
ثبت نام مربيان
تعيين مشخصات کلاس ها و دوره ها
درج مشخصات آزمون

10.تهيه گزارش ها و فرم هاي لازم شامل :

ثبت نام آزمون
ثبت نام آزمون مجدد
معرفي کارآموزان به سازمان فني و حرفه اي بصورت ماهانه و سالانه
صدور کارت شناسايي و کارت ورود به آزمون

10.تهيه نمودارهاي کلاس ها، قبول شدگان و ..

11.سيستم گويا جهت کاهش مراجعات به آموزشگاه

مشکلات موجود

تغيير زياد فرم هاي سازمان فني و حرفه اي عمل گزارشگيري را دچار اختلال مي کند
عدم سازگاري سيستم گويا با تمامي مودم ها.

راه حل 1 : اين مشکل را مي توان با افزودن گزارشگيري پويا مرتفع ساخت.

راه حل 2 : با تعيين مودم مناسب در راهنما نيز مي توان تا حدودي اين مشکل را بر طرف کرد.

بررسي اقتصادي پروژه، معايب و مزايا

مزايا :

تسريع امور
عدم بروز اشتباه
دسترسي سريع و آسان به بايگاني
کاهش مراجعات کارآموزان به آموزشگاه
کاهش هزينه در برابر استخدام نيروي جديد

معايب :

عدم تامين تمام نياز ها مانند گزارشگيري کاملا پويا
تامين کامپيوتر و خط تلفن
3. هزينه آموزش نيروي انساني

نتيجه گيري

با توجه به امور مطرح شده و مشکلات آن تهيه سيستم موجود براي برآوردن حداقل نيازها (دامنه پروژه) امکان پذير مي باشد.

پيشنهادات

اضافه کردن سيستم طرح سوالات
گسترش آن براي ديگر آموزشگاه هاي آزاد غير از کامپيوتر
امکان استفاده چند شعبه از آموزشگاه از يک پايگاه داده



Glossary

آموزشگاه: محلي جهت تحصيل علوم مقدماتي کامپيوتر که زير نضر سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور فعاليت مي کند و مهارت هاي لازم را به متقاضيان ارايه مي دهد.
موسس: فردي است حقيقي يا حقوقي که مجوز لازم را جهت آموزشگاه کسب کرده است.
کارت تاسيس: مدرکي است که به موسس جهت فعاليت و تاسيس آموزشگاه از طرف سازمان فني و حرفه اي داده مي شود.
مدير: فردي که کليه امور جاري آموزشگاه را انجام مي دهد از جمله انتصاب ها و امضاي قرارداد با کارآموز.
کارت مديريت: مدرکي است که به مدير جهت فعاليت و انجام مسئوليت در آموزشگاه از طرف سازمان فني و حرفه اي داده مي شود.
مربي: وظيفه تدريس علوم را به متقاضيان انجام مي دهد.
کارت مربيگري: مدرکي است که به مربي جهت تدريس علوم کامپيوتردر آموزشگاه هاي کامپيوتر از طرف سازمان فني و حرفه اي داده مي شود.
منشي: وظيفه انجام امور دفتري و ثبت نام کارآموزان و تهيه فرم هاي مختلف را جهت تحويل به سازمان فني و حرفه اي را بر عهده دارد.
کارآموز: متقاضي است که جهت تحصيل و گذراندن دوره کامپيوتري به آموزشگاه مراجعه مي کند.
دسته بندی: فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT

تعداد مشاهده: 1540 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:56 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: