پروژه کارآفرینی اتوماسیون حمل و نقل درون شهری (تاکسی تلفنی )

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی
پروژه کارآفريني اتوماسيون حمل و نقل درون شهري (تاکسي تلفني )در 15 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

1- شرح پروژه 3

2- نرم افزارهاي مورد استفاده 7

3- طراحي فرم ها 8

4- امکانات 10

- بازيابي 10

- اعطاي اشتراک 11

- گزارش گيري 11

- وضعيت مالي 11

- ورود به بانک 12

5- سخن آخر 15


شرح پروژه

تمامي اختراعات، اکتشافات و پيشرفت هاي بشر زماني توجيه شده و مفيد واقع مي شوند که از آنها استفاده شود و به صورت کاربري دربيايند.

يکي از مهمترين و پرکاربردترين اين اختراعات کامپيوتر است که به جرأت مي توان آن را پديده قرن ناميد. پديده اي که امروزه در تمامي زمينه ها براي خود جايي باز نموده است.

در اينجا نيازي به برشمردن فوايد و کاربردهاي کامپيوتر نمي باشد زيرا که امروزه براي همگان پديده اي توجيه شده است و در کمترين زمان ممکن بصورت يکي از لوازم ضروري زندگي انسان در آمده است.

زندگي ماشيني اي که بدون کامپيوتر اگر متوقف نشود، حتماً مختل خواهد شد. بارزترين ويژگي کامپيوتر که امروزه انسانها را ناچار به استفاده گسترده از آن نموده است، انجام عمليات تکراري، حجيم و کسالت آور به دفعات و در زماني بسيار کم است.

ايده انجام اين پروژه نيز بر اساس همين تفکر شکل گرفته است يعني انجام حجم زيادي از عمليات تکراري در زماني کم. درست است که اين طرح، طرح جديد و تازه اي نيست و در گذشته نيز اجرا شده است، اما به نظر من تمرين بسيار خوبي است براي آشنايي با روش ها، اصول و مراحل ايجاد يک پروژه و ارتباط نزديک و تنگاتنگ با مسائلي که در رابطه با هر پروژه وجود دارد.

اولين گام براي بررسي پروژه، آشنايي با محيط هاي کاري و مکانهايي است که از اين نوع نرم افزارها استفاده مي کنند. ارتباط نزديک با اين مکانها، باعث مي شود که به طور دقيق و کامل بتوان سيستم را ارزيابي نمود و از نقائص و نيازهاي سيستم با خبر شد تا با آگاهي کامل، سيستمي جديد و کارآمد، جايگزين سيستم هاي قبلي ناکارآمد شود. شايد نياز به اين نرم افزار در محيط هاي کوچک کاري و آژانس هايي که محدوده بسيار کوچکي را تحت پوشش دارند، احساس نشود و سيستم هاي قبلي به نظر مفيدترباشند. اما اين سيستم هاي ناچيز، مدنظر اين پروژه نيست. پروژه به طور قطع جوابگوي سيستم هاي بسيار بزرگتر و عظيم تر از اين تفکر محدود است.

به عنوان مثال شبکه تاکسي 133 و يا 129 که محدوده فعاليتشان بسيار وسيع است و تمامي شهر را در بر مي گيرد ، مد نظر ماست.

با ارزيابي و بررسي دقيق اين دو شبکه، در جريان روند کار و سرويس دهي آنها از سالهاي ابتدايي تأسيس تا کنون که چيزي قريب به پنج سال مي باشد قرار گرفتم . يک سير صعودي پيشرفت بسيار جالب توجه که پرداختن به آن خالي از لطف نيست. به عنوان مثال، شبکه تاکسي 133 را بررسي مي کنيم که در هر روز با هجده اپراتور تلفني و ده اپراتور بيسيم، 6000 مشترک را در سطح شهر، سرويس دهي مي کند. در سالهاي ابتدايي تأسيس شبکه روند کار به اين صورت بود که اپراتور تلفن، پس از تماس مشتري، کليه اطلاعات لازم را به صورت دستي در فرم هايي که مخصوص همين کار طراحي شده بود، ثبت مي نمود. سپس فرم را به اتاق ديگري که مخصوص اپراتور بيسيم بود بصورت فيزيکي منتقل مي کرد تا سرويس مربوطه اعزام شود و در انتها اين فرمها همه در جايي نگهد اري مي شدند و بصورت پرونده مشترکين در مي آمدند. از همين توضيح مختصر مي توان شاهد اتلاف حجم وسيعي از زمان و انرژي بود. انتقال فيزيکي فرمها از مکاني به مکان ديگر، ثبت دستي فرمها که معمولاً عاري از اشتباه نيست، نگهداري از حجم روز افزون پرونده ها، همه و همه مسائلي بود که اين شبکه را به سمت استفاده از فن آوري سوق داد.

امروزه پس از تماس هر مشتري، اپراتور تلفن اطلاعات را در نرم افزار مربوطه در فرمهاي مخصوص، ثبت پايگاه داده مي کند و اين فرم ها از طريق سرور شبکه به اپراتور بيسيم ارسال مي شود و عمل سرويس دهي در زمان قابل قبولي انجام مي گيرد و ديگر نگراني از بابت پرونده ها و نگهداري از آنها وجود ندارد. سرور شبکه مکاني بسيار امن براي حفظ و نگهداري از آنهاست.

با شرايط امروزه و حجم وسيع سرويس دهي ، مي توان وضعيت اين شبکه را بدون استفاده از کامپيوتر تصور نمود. در هر روز اپراتورها مي بايست 6000 مرتبه، 6000 فرم را در چندين طبقه ساختمان بالا و پايين ببرند که نتيجه آن افزايش قابل توجه و توجيه شدني زمان سرويس دهي، هدر دادن نيروي انساني و اتلاف وقت و انرژي است. وضعيت تأسف باري که بدون استفاده از کامپيوتر ، نرم افزار و شبکه از آن گريزي نيست.

پس از ايجاد انگيزه براي انتخاب اين پروژه، بررسي دقيق سيستم را آغاز نمودم. شناسايي نيازهاي سيستم و اپراتورها، کمبودها و کاستي ها و شناسايي انتظارات کاربران از سيستم به عنوان سيستمي قابل اعتماد و دقيق ، اولين مرحله انجام کار بود.

« امکانات »

امکانات موجود در سيستم بصورت واضح روي فرم مشخص است که به طور مختصر به توضيح هر دکمه پرداخته مي شود :

بازيابي : با فشردن اين دکمه فرمي به صورت شکل (2) باز مي شود که امکان جستجو را بر پايه سه ملاک 1) کد راننده 2) نام خانوادگي 3) شماره تلفن بدست مي دهد. اين کار به مشترکان امکان پيگيري سرنوشت سرويس هاي اعزام شده را مي دهد يعني مشترک متوجه مي شود که کدام سرويس به کدام آدرس و چه زماني ارسال شده است.
دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 1703 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:19 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: