گزارش کاراموزی در كارگاه ساختماني و راهسازی شرکت طوس عامر

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
گزارش کاراموزي در كارگاه ساختماني و راهسازي شرکت طوس عامر در 21 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

1.مقدمه

2.مشخصات مکان کارآموزي

3.شرح مختصري از عمليات در حال انجام

4.محاسبات و عمليات انجام شده در زمان کارآموزي

5.عکسها





مقدمه:

با توجه به رونق ساخت وساز در دنياي امروز و با توجه به اينكه كشور ما در حال توسعه ميباشد رشته عمران و كليه رشته هاي مرتبط با ان داراي اهميت زيادي مي باشد.

يكي از دلايل توجه به اين رشته كنترل ساخت وساز ها ميباشد.

فارغ التحصيلان رشته عمران بايد تمام تلاش خود را براي ساخت سازه هايي ايمن و مستحكم انجام دهند.

انچه كه در دانشگاه ها تدريس مي شود بيشتر به صورت تئوري مي باشد و براي انجام محاسبات به كار مي ايد اما اگر اين درس تئوري با تجارب عملي همراه باشد حتمابيشتر مفيد خواهد بود .

گذراندن كارآموزي در حين تحصيل به دانشجو اين امكان را ميدهد تا موضوعاتي را كه در مورد آنها مطالعه كرده است بصورت واقعي مشاهده كند .

از اينرو اين دوره بسيار مفيد و با ارزش ميباشد و باعث افزايش بار علمي دانشجويان و درك بهتر مطالب ميگردد.

من كاراموزي خود را از تاريخ 20/02/88 تا تاريخ 202/03/88 به مدت يک ماه و گذراندن 200 ساعت در محل كارگاه ساختماني و راهسازي شرکت طوس عامر سپري كردم.

در اين مدت سعي كردم وظايفي كه به من محول مي شد به نحو احسنت انجام دهم.

با شروع دوره کارآموزي ضمن بازديد از کارگاه و طول پروژه با عمليات در حال انجام،ماشين آلات،برنامه کاري و بخشهاي مختلف عمليات و سرپرستان هر قسمت آشنا شدم.

به دستور و صلاحديد سرپرست محترم کارگاه جناب مهندس دهقان نيري در دفتر فني مشغول بکار شدم.

شرح وظايف دفتر فني:

دفتر فني به عنوان مرکز محاسباتي پروژه نقش چشمگيري در پيشرفت آن دارد از جمله وظايف اين بخش ميتوان به تهيه صورت وضعيتها،نقشه هاي اجرايي،گزارشات روزانه،برنامه هاي کنترل پروژه،ارتباط با آزمايشگاه و نظارت،کنترل صورت وضعيت پيمانکاران دسته دوم و ... اشاره کرد.

خلاصه اي از کارهاي انجام شده توسط کارآموز در اين دوره تهيه برنامه ساخت تيرهاي پيش ساخته،بررسي شيتهاي آزمايشگاهي،تهيه قسمتي از صورت وضعيت و ... ميباشد.

عمليات راهسازي بطور کلي در سه قسمت اجرا ميشود که شامل ابنيه،عمليات خاکي و آسفالت ميباشد.











عمليات خاکي:

به کليه عمليات انجام شده از دکاپاژ تا اساس عمليات خاکي گفته ميشود.

پس از مشخص شدن مسير پروژه و ارائه نقشه ها و کدهاي اوليه توسط مشاور و معلوم شدن نقاط خاکريزي و خاکبرداري بخش عمليات خاکي با ماشين آلات و هماهنگي با نقشه برداري شروع بکار مينمايد.

در محلهاي خاکريزي خاک نا مرغوب و نباتي تا رسيدن به بستر مناسب جمع آوري (دکاپاژ) و با مصالح مناسب به ضخامت 15 سانتيمتر جايگزين و متراکم ميشود.

در ادامه تا رسيدن به خط پروژه لايه هاي خاکريز با تراکم مورد و ضخامت مشخص اجرا ميشود.

آخرين لايه خاکريزي سابگريد ميباشد که بعد از آن به ترتيب زير اساس،اساس،پريمکت،بيندر،تک کت و توپکا اجرا ميشود.

براي لايه هاي خاکريز ميتوان از مصالح مرغوب خاکبرداري نيز استفاده کرد.

در محلهاي خاکبرداري مثل ترانشه ها چون بستر در ترانشه ها مقاومت خوبي دارد از سابگريد به بعد اجرا ميشود.

ترانشه ها به سه روش خاکبرداري ميشوند:

1.بولدوزر 2.پيکور يا چکش هيدروليکي 3.انفجار

مصالح زير اساس و اساس داراي محدوديت اندازه هستند.

مصالح زيراساس نبايد از 50 ميليمتر و اساس نبايد از 38ميليمتر بزرگتر باشند.

عمليات خاكي

عمليات خاكي شامل تمام مراحل زيرسازي و روسازي جهت پخش آسفالت ميباشد براي اين منظور خط پروژه بر اساس پروفيل طولي خاكبرداري ،خاكريزي و تسطيح ميباشد.

مشخصات قشرزيراساس:

ضخامت 20سانتيمتر

دانه بندي 50-0 ميليمتر

تراكم نسبي 100 درصد

حدرواني ? 25%

شاخص خميري ? %6

درصد سايش لس آنجلس ? %50

قشر اساس:

ضخامت 15 سانتيمتر

حد رواني ? 25

شاخص خميري ? 6

ارزش ماسه اي ? 40 درصد

درصد سايش لس آنجلس ? 45 درصد

درصد افت وزني مصالح با سولفات سديم در 5 نوبت ? 12درصد

سنگ شكن:

براي داشتن يك روسازي مطلوب بايد از مصالحي استفاده كنيم كه از مرغوبيت بالايي برخوردار باشند.

اين مرغوبيت يعني مصالح مصرفي داراي دانه بندي مناسبي باشند براي اين منظور بايد مصالح شامل تمام دانه ها از نظر اندازه باشد و دانه ها طبق مشخصات پروژه بايد داراي شكستگي مناسب،ريزدانه و درشت دانه مناسب،جنس مناسب و ... باشد.

در اكثر پروژه هاي كوچك بجاي استفاده از مصالح شكسته شده از مخلوط رودخانه اي كه ارزان و در دسترس است استفاده ميشود ولي اين مصالح چون داراي دانه بندي يكنواخت ،گردگوشگي زياد و رس زياد نتايج مطلوب را بدست نخواهند داد.

براي رفع اين مشكل از سنگ شكن استفاده ميشود كه ميتواند تمام مشخصات دلخواه را بدست بدهد.

مجموعه سنگ شكن متشكل از فيدر،نوار نقاله ،ماسه ساز،كوبيت ميباشد

مصالح مناسب از معدن به كارگاه حمل شده و دپوميشوند تا رطوبت آن كم شود.مصالح از دپو روي فيدر ريخته ميشوند .

فيدر مصالح بسيار درشت را جدا كرده و مابقي را روي نوار مادر مي ريزد

مصالح از طريق نوار مادر به سرند 1 منتقل ميشود و در آنجا تفكيك اوليه انجام ميشود:

مصالح 6-0 (ميليمتر) مستقيما از زيرسرند خارج ميشود كه ماسه طبيعي نام دارد

مصالح 25-6 به ماسه ساز برده ميشود تا به ماسه شكسته تبديل شود

مصالح ? 25 به كوبيت برده ميشود تا كاملا خرد شود.

حال مصالح خروجي ماسه ساز و كوبيت به سرند 2 منتقل ميشود كه:

مصالح 6-0 جداشده ودپو ميشود كه ماسه شكسته نام دارد

مصالح 25-6 نخودي و بادامي نام دارد كه اگر بين الك 6و25 يك الك 12 قرار بگيردنخودي و بادامي قابل تفكيك خواهند بود.

مصالح بزرگتر از 25 نيز جمع آوري شده ويا مجددا به سيستم بر ميگردد.

هيدروكن دستگاهي است كه جايگزين كوبيت شده و كار خرد كردن مصالح را باسرعت بيشتري انجام ميدهد بنابراين تغذيه آن بسيار مهم است.

هنگامي كه بار برگشتي از كوبيت زياد شود يعني چكشهاي كوبيت بخوبي كار نميكنند و بايد تعويض شوند.

همچنين مصالح ورودي به ماسه ساز بايد خشك باشدچون اگر خيس باشند مانع از فعاليت ماسه ساز ميشود.

در اين پروژه از دومجموعه سنگ شكن استفاده ميشود چون بايد علاوه بر مصالح عمليات خاكي ،مصالح آسفالت نيز توليد شود.





ابنيه:

کليه عمليات پي کني،پي سازي،بتن ريزي پلها،قالب بندي،آرماتوربندي،عايقکاري و بلوکاژ پلها بر عهده اين قسمت است.

پلهاي اين پروژه شامل پلهاي با تير پيش ساخته با دهانه هاي 1و2و3.5و5و7متري،پل ويژه 4دهانه 20متري ،پل راه آهن 10*15*10 و پلهايي که بصورت دال درجا اجرا ميشوند.

خلاصه عمليات نيز شامل کندن پي تا تراز مورد نظر و تاييد ناظر،قالب بندي پي،آرماتوربندي(در صورت مسلح بودن)،بتن ريزي پي،نمونه گيري از بتن و تاييد آزمايشگاه و نظارت،اجراي ديوارکوله و دستکها،نصب تير ،اجراي دال بتني،بلوکاژ پشت پل و عايقکاري ميباشد.

هر پروژه راهسازي علاوه بر محور راه شامل يك سري ابنيه خاص از جمله پل است كه ازاهميت ويژه اي برخودار است .

در اين پروژه پس از بررسي هاي گسترده و با توجه شرايط تصميم بر اين شد در محلهايي كه ممكن است، ازپلهاي پيش ساخته بتني استفاده شود.

اين شرايط عبارتند از:

-دهانه پلها 1 و2 متري باشند

-شيب آبرو از4درصد بيشتر نباشد

-محل در معرض سولفاتها مواد مضر براي آرماتور نباشد.

روش كار بدين صورت است كه ابتدا قالبها تميز و چرب ميشوند سپس به يكديگر متصل شده و شبكه هاي ميلگردكه از قبل تهيه شده اندداخل قالبها قرار ميگيرند.

بعد بتن با عيار 350 داخل قالبها ريخته شده و متراكم ميشود،در مرحله بعدي براي بهره برداري سريعتر و بالارفتن سرعت انجام عمليات روي قالبها پلاستيك كشيده ميشود وبه پلها بخار با فشار زياد دميده ميشود با اين عمل در هر شبانه روز ميتوان 2 نوبت بتن ريزي كرد سپس قالبه بازشده و باكسهاي بتني داخل استخر آب قرار ميگيرد تا هيدراسيون كامل شود.

باكسها پس از آماده شدن با تريلي به محل مورد نظر حمل وباجرثقيل در جاي خود قرارميگيرد.

البته قبل از نصب عمليات بتن ريزي مگر و راديه انجام شده است.

درزباكسها پس ازقرارگيري در محل با سيمان پر ميشود و سطح داخلي و خارجي با قير مذاب عايق بندي ميشود.

براي هدايت اب به داخل باكسها نيز از دستكهاي بتني غير مسلح وزني با عيار بتن 250 استفاده ميشود تا زيرباكسها در اثرشدت جريان آب تخليه نشود و آب به مسير صحيح هدايت شود.





دستورالعمل ارزيابي مقاومت و پذيرش بتن:

تعداد 5 نمونه مكعبي به ابعاد 20*20سانتيمتر براي تعيين مقاومت 7 روزه و 3نمونه براي مقاومت 28 روزه از بتن گرفته ميشود.اگر مقاومت مورد قبول ? باشد آنگاه:

67. 0 ? مقاومت28روزه / مقاومت 7 روزه= ?

حداكثر حجم بتن ريزي براي نمونه برداري به شرح زيراست:

بتن غيرمسلح 75متر مكعب

" مسلح 50 " "

" پيش تنيده 30 " "



پخش آسفالت:

در پخش آسفالت بايد از اكيپهاي ماهر استفاده نمود تا بتوان رويه آسفالتي يكنواخت و مناسبي ايجاد كرد.

مصالحي كه به پخش مي آيد(آسفالت) بايد از نظر دانه بندي و قير و حرارت يكنواخت باشد تا آسفالت پخش شده مرغوب باشد.

در دِوِر يا قوسها ضخامت آسفالت در قوس داخلي 7 در وسط 8 و در قوس خارجي 9 سانتيمتر ميباشد ولي در مسير مستقيم همان 7 سانتيمتر زير فينيشر ميباشد.

هر غلتك چرخ لاستيكي در مجموع 22 عبور(رفت و برگشت=1عبور) و غلتك آهني 2 عبور انجام ميدهد.براي mc250اتصال بهتر بين اساس و بيندر از يك لايه قير

به ميزان 1.5 كيلوگرم در متر مربع استفاده ميشود.

پس از 3 روز كه مواد فرار قير از بين رفت مجاز به پخش آسفالت خواهيم بود.





آزمايش مارشال:

جهت تعيين پارامترهاي آسفالت به كار ميرود قالب نمونه به شكل استوانه با قطر in4 و ارتفاع in3ميباشد كه وزن سه نمونه با هم 1200 گرم ميباشد.در هر روز دو نوبت از آسفالت نمونه گيري ميشود يكي صبح و يكي عصروزن چكش مارشال 10 پوند ميباشدو ارتفاع سقوط ان in 18 است كه به هر طرف نمونه 75 بار كوبيده ميشود يعني در مجموع نمونه 150 بار كوبيده ميشئد سپس نمونه به مدت نيكم ساعت در حمام آسفالات با دماي 1±60 درجه سانتيگراد قرار ميگيردو پس از آن16ساعت به حال خود رها ميشود و بعدبين دوفك جك آسفالت شكن قرار داده ميشود و جك باسرعت 2 اينچ بردقيقه به نمونه فشار وارد ميكند و عقربه آن فشار را نشان ميدهد مقاومت نهايي بعداز شكستن نمونه توسط عقربه مشخص ميشود.

فلومتر نيز كه براي تعيين رواني آسفالت به كار ميرود همراه با جك آسفالت قرائت ميشود(in16.-08.)

حداقل مقاومت آسفالت kg/cm²750ميباشد كه با ضريب رينگ(c´)برابر 3.658بدست مي آيد.

دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 1628 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:16 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: